FP Dual en el nou curs 2020-2021
La formació professional ha estat una de les activitats més afectades pel tancament de centres educatius durant el confinament i és hora d’analitzar què passarà amb l’FP Dual per al nou curs.
El desenvolupament de les pràctiques que involucren els cicles de formació professional s’ha vist afectat d’alguna forma i, en gairebé el 80% dels casos, no s’han pogut desenvolupar la totalitat de les pràctiques.
En resposta a això, es desenvolupen diferents propostes per a recuperar i mantenir la formació teòrica i pràctica durant el pròxim curs, sobretot esperant la possibilitat que es presentin rebots en els brots de COVID-19.
Les alternatives se centren en recomanacions que assegurin la continuïtat de l’educació, tant en els centres com en els mòduls de Formació en Centres de Treball (FCT) i l’FP Dual durant el curs 2020-2021.
Garantir la continuïtat de la Formació Professional en pandèmia
Donat el dinamisme de la pandèmia, els rebots i situacions en què es presenta el confinament i altres mesures específiques enfront de cada escenari, les propostes per a mitigar el seu impacte en els cicles de formació professional es concentren en 3 dimensions:
Per a classes presencials i pràctiques en centres formatius:
– Reduir el nombre d’alumnes per classe i assegurar que cadascun porti un equip de protecció individual.
– Augmentar el nombre de docents per a agregar més classes.
– Incrementar l’equipament per a les classes pràctiques, i que ha de ser desinfectat amb cada ús.
– Incorporar, sempre que sigui possible, mesures de protecció extraordinàries, com a mampares i altres accessoris.
– Elaborar protocols per a cada procés i protocols de seguretat específics per a cada cas.
Millorar l’ensenyament i aprenentatge semipresencial i online:
– Reforçar la capacitat de realitzar una quantitat d’activitats formatives en modalitat virtual perquè docents i alumnes puguin realitzar-les des de les seves llars.
– Augmentar el pressupost per a recursos tècnics i informàtics en cada centre per a garantir la seguretat d’aquests espais formatius virtuals.
– Millorar la formació docent específica en TIC per a l’educació.
– Elaborar un pla per a la transformació digital, l’elaboració de continguts digitals i les metodologies didàctiques digitals.
Compatibilitzar els Centres de Treball i l’FP Dual:
– Flexibilitzar horaris de pràctiques en empreses i activitats que puguin realitzar-se en modalitat remota.
– Incrementar la quantitat de tutors, o les seves hores, en cas que les pràctiques presencials imprescindibles no puguin realitzar-se durant el període lectiu.
– Contemplar un pla d’ajornament de les pràctiques fins que es normalitzi la situació o s’aconsegueixi la fase en la qual es puguin consumar les pràctiques requerides en l’empresa o el centre de treball.
Aquestes són algunes de les propostes en les quals el sector ja està treballant i, encara que tots comptem amb l’esperança d’aconseguir una situació que afavoreixi la clausura de la pandèmia, estar preparats per a afrontar qualsevol interrupció pel COVID-19.
A l’Escola d’Hoteleria i Turisme del Vallès, continuem treballant de cara a un cicle 2020-2021 amb totes les garanties en FP Dual per al nou curs i les pròximes generacions de professionals en el sector.